Höstförkylningarna har anlänt!

Här hostas och snörvlas det i omgångar nu. V förra veckan, jag och L den här veckan. Det innebär att jag är hemma från mina obligatoriska föreläsningar, å det innebär extra jobb när jag mår bättre. Tycker det är lite...hmm.. orättvist faktiskt med dessa obligatoriska föreläsningar. Jag menar, som ung har man bara sig själv att se efter, och att sitta på en föreläsning med feber funkar även om det inte är optimalt. Som förälder har man inget val, är ett barn sjukt så stannar man hemma. Det är som att man straffas för att man skaffade barn innan man började plugga. Nåja, sånt är livet, bara att kämpa på.
Mitt i förkylningen har vi äntligen kommit igång med att få lite ordning här hemma, men att skruva Ikea-möbler med virus i kroppen är inte lätt... men det går. Det kommer bli såååå fint här. Just nu håller vi på med sovrummet, bara några lådor kvar, få upp gardiner och nya lampskärmar så är det klart.... då kommer det bilder. Sen blir det hall och allrum som ska fixas. Hallen är väl det stora, för där ska det målas om och fixas lite med trappan, men jag räknar med att vara klar innan jag fyller år iaf ;) Allrummet ska mest städas och packas upp lådor. Barnen ska få upp ett skåp dit till sina pysselsaker och dvd-filmer, vi ska koppla in tv-spelet och dvd-spelaren så de kan sitta där och titta om de vill. På sikt ska det tapetseras/målas om, soffan ska bort och vi ska ha in lite mattor, stora mysiga kuddar och saccosäckar att sitta i. Så det ska bli en stor lek- och spelyta på golvet och samtidigt ska det gå att sitta lite mysigt när man tittar på film. Kommer bli supermysigt, men det är ett projekt för vår/sommar/höst nästa år.

Igår var vi alltså på Ikea och ytterligare en möbelaffär. Vi hittade en hatthylla som ska införskaffas nästa månad (den var lite dyrare än vad ekonomin tillåter just nu), en billy-bokhylla med överskåp och en byrå till sovrummet. Byrån var ett fynd, den stod i fyndhörnan och var sänkt med 600kr. Vi hittade den efter att ha lastat på paketen till samma byrå från lagret, så snacka om att vi hade tur. Det var ju bara att lasta av de paketen vi redan hade hämtat och lasta på de från fyndhörnan istället. Sen hämtade vi en snuvig L på dagis och en arg V från skolan, och åkte hem och började bygga. Byrån är på plats och bokhyllan ska på plats ikväll. Ikväll ska vi även rensa ur det skåpet som står i hallen, för det ska flyttas upp till allrummet imorgon. Lillebror kommer och hjälper oss och käkar middag. Jätteroligt att han kommer hit, han har inte hunnit hälsa på sen vi flyttade hit.

V har haft en jättetuff vecka i skolan. Några kaxiga småflickor retar henne och bråkar med henne, så hon vill helst inte gå till skolan. Först bestämde vi att jag skulle prata med hennes lärare, men när jag kom dit igår så hade hon gjort det själv och ville inte att jag skulle göra det längre. Så starkt av henne!! Hoppas bara att det hjälper, annars får jag ta ett snack med hennes lärare. Sen har V haft bekymmer med skolprestationerna den här terminen, av två anledningar: för det första är hon för trött pga att hon går upp så tidigt på morgnarna, så hon orkar liksom inte hänga med, sen så vet vi ju sen tidigare att hon har problem med koncentrationen, och ju äldre man blir desto mer märks det. Så nu sitter jag och V och pluggar matte och läsning på helgerna. Det går jättebra, hon är verkligen supersmart, men måste liksom tas på rätt sätt. Hon kräver lugn och ro och att någon sitter med och håller koll på när hon börjar bli för trött så hon tar en paus då. Så länge hon har de förutsättnningarna så går det som en dans. Men jag anser inte att barn ska behöva hemläxa varje vecka för att kunna nå målen i skolan, det är lärarens och skolans jobb att se till att ALLA barn får det stöd de behöver i skolan för att klara det de ska klara. Hos oss är utbildning viktigt och både jag och U jobbar hårt för att stötta barnen, men tänk om vi inte hade varit den sortens föräldrar då? Om vi inte hade haft kunskaper att kunna hjälpa barnen, eller viljan? Hur går det för de barnen? Det här är ju anledningen till att fler och fler barn inte klarar sina mål i skolan. Nåja, min tös kommer klara målen galant med lite hjälp från oss.

Jag fick förresten en insändare publicerad i likaltidningen igen... kul när de tycker att det man skriver är viktigt och får ta lite plats :)

Å så har jag träffat min klient för första gången, kommer bli riktigt spännande att jobba med denne.

Nu ska jag plugga lite, å sen gå och handla antiförkylningsmat = frukt, vitlök, och tranbärsjuice. Nu ska vi mota bort virusarna ;)

Ha det gott och håll er borta från förkylningarna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback