Å så en liten update...

Ja nu var det längesen....
Mötet på soc var... bra och dåligt. Bra på det sättet att jag faktiskt stod upp mot J för en gångs skull, det kändes bra, jag var inte rädd, bara beslutsam. Dåligt för att soc inte gör mer iom att om de ska göra en utredning så ska de utreda båda vårdnadshavarna, och de såg ingen anledning att utreda mig *suck* J nästan sprang därifrån och kvinnan på soc beklagade att hon inte kunde göra mer, hon såg ju vem som inte var villig att samarbeta.
Så i måndags fick jag brev från Js advokat, som ville att jag skulle kontakta honom. Vilket jag naturligtvis gjorde. Han lyssnade på min sida av storyn och uttalade sig som så att: "ja, nu har det ju gått lite tid så vad säger du om att litha är hos sin pappa nästa vecka, förutsatt att han inte tar henne till stallet naturligtvis." Jag accepterade, det är ju det jag velat hela tiden liksom. SKickade ett mess till J och talade om vad hans advokat och jag kommit fram till, men fick inget svar.
I tisdags var det fest på Vs skola och L var med. Hon satt i Js knä i en liten, liten stund och genast började hennes händer klia och bli röda *suck igen*. Naturligtvis ville hon med sin pappa hem, men ajg sa att det får hon när han lovar att inte ta henne till stallet.... hon var ledsen i säkert 3-4 minuter å sen var hon sig själv igen.
Idag messade jag igen och frågade hur det blir. Han tänker inte följa sin advokats rekommendation angående litha, så vi är tillbaka på ruta ett igen. jag får ringa hans advokat imorn o se vad ajg kan göra.... jag hatar verkligen att se henne sakna sin pappa så här, men han kan inte få utsätta henne för djuren hon är allergisk mot. Pucko!!!

Stockholm med barn... hela långa helgen :)

Nu har jag och mina älsklingar varit på en minisemester, och det har varit helt underbart (även om det alltid är lika skönt att komma hem. Planerna tog form för snart två veckor sedan när jag bara kände att jag måste bort med mina barn några dagar, för att vi ska få ha lite roligt tillsammans och för att... tja, barn förtjänar semester och det gör jag med.
Så i torsdags hade vi en pysseldag här hemma; vi städade, bakade, tvättade och packade. Barnen hade lite svårt att sova, och jag klandrar dem inte, det är alltid lite pirrigt att åka bort. Jag börjar å andra sidan känna mig så hemma i Stockholm att det inte riktigt känns som bort, bara en förlängd del av Örebro ungefär.
Vi åkte hemifrån halv åtta i fredags morse: buss till resecentrum och tåg därifrån. Vi fick åka de nya tvåvåningstågen, men tyvärr på nedervåningen. Barnen tyckte det var spännande i alla fall och resan gick smidigt. Barnen hann lagom äta sin matsäck/frukost och lyssna på mp3-spelare ett tag och sen var vi framme. Jag tror inte att det nånsin gått så snabbt att åka tåg i två timmar med mina barn.
Väl i Stockholm blev det ett snabbt besök till SL-kontoret och inhandlande av ett 72-timmars pass till T-bana/Buss. Sen upptäckte jag hur otroligt bra lokaltrafiken i STockholm funkar, om man kliver på på rätt ställe vill säga. Buss nr 47 som går till Skansen går med fem minuters mellanrum, och kliver man på precis utanför T-centralen så är det inte särskilt mycket folk, kliver man på senare så får man hålla tummarna för att ens komma med när det är rusningstrafik (vilket det verkara vara konstant). Nåja, vi fick i alla fall sitta hela vägen till skansen.
Besöket på skansen är itne mycket att orda om; vi gick, gick, gick och tittade på lite djur. Sen åt vi medhavd pastasallad, handlade brända mandlar att värma fingrarna på och sen gick vi lite till. Vi var in på skansen akvariet och barnen klappade en kungsboa, men spindeln ville de inte röra (och vem kan klandra dem?). Barnen uppskattade verkligen skansen trots allt promenerande och trots att det faktiskt regnade större delen av tiden vi var där. Många skratt blev det och V blev ett lodjur ;)

Barnen på skansen

När vi kände att vi hade gått färdigt för dagen (runt kl 14), så gjorde vi ett nytt försök med Stockholms lokaltrafik; först Buss och sen T-bana. Smidigt som bara den gick det. Vi tog oss snabbt och lätt till Globe Hotell, jag blev inte särskilt imponerad av deras reception. Det blev jag däremot när vi skulle checka in. Jag hade bett om att vi skulle få syntet kuddar och täcken, i och med att jag är allergisk mot dun, och vi fick ett komplett allergirum. Tummen upp för det.
Rummet vi fick var ett familjerum/dubbelrum med utfällbar soffa (dubbla sängplatser). Så jag sov i dubbelsängen och barnen i soffan. Det finurliga var att rummet faktiskt var avdelat så varje sovplats blev lite mer privat. badrummet var snyggt, med grått kakel och badkar. Vi var jättetrötta när vi kom in på rummet och passade på att vila en stund innan vi tyckte det var dags för middag. Nåja, jag vilade i alla fall. Barnen upptäckte att man kunde leka både under sängarna, i badkaret och i garderoberna, så de roade sig med det en stund och sen satt de på golvet och pysslade en lite stund med. De har inte sovit på hotell tidigare (jo Varja, men då var hon ca 8 månader så hon minns inte), så de tyckte det var spännande och lite pirrigt.

barnen på hotellet

Runt kl 17 tog vi oss till Globen City (gallerian på globenområdet) och letade oss fram till en jättetrevlig restaurang som heter Globen Star. Barnen fick smaskiga pannkakor med sylt och grädde, snyggt upplagt och cola att dricka. Jag fick mig en kantarell och ostfylld tortelloni som var riktigt bra, dock lite väl mycket ost, samt ett glas rött vin. Helt ljuvligt att få sitta och bara ta det lugnt utan att oroa sig för matlagning och disk. Däremot kom jag på att jag glömt barnens nattkläder, så det blev ett raskt besök till KappAhl när vi ätit färdigt. De hade dessutom 25% rabatt på hela köpet, så jag klagar inte.
Väl tillbaka på hotellet så hade barnen lite svårt att sova, inte konstigt när de fick ligga bredvid varandra och dessutom var lite pirriga. Det slutade med att L fick somna bredvid mig i dubbelsängen och V i deras säng, så bar jag dit L sen. Funkade riktigt bra det.

Lördag morgon startade vi med hotellfrukost och utsikt in i Globen. Trevligt, om man inte har barn som har svårt med koncentrationen. Det blev lite kaotiskt att få i dem nåt att äta, men ajg tror de blav mätta. Frukosten i sig var riktigt bra med allt man kan tänka sig vilja ha. Saknade bara gröt, men det brukar aldrig finnas.
Vid 10 lämnade vi hotellet för att ta oss till Naturhistoriska Riksmuséet, vårt årliga besök. Vi var lite tidiga, men det visade sig att kassan öppnade en timme innan utställningarna, så den kvarten vi var tidiga försvann rätt snabbt. kassorna där är effektiva och de har full koll på paketpriser, åldersgränser o dyl, så man behöver inte veta särskilt mycket innan man kommer dit (mer än att ta med sig mecenat/CSN-kortet då). Vi tre, en student, en 7-åring och en 4-åring, betalade 175kr för utställningarna plus cosmonova. Helt ok pris anser jag med tanke på vad man får för det. Vi började med klimatutställningen där barnen fick prova att göra egna moln, rotera jorden runt solen och sin egen axel, samt stå mitt i en virvelvind. De var riktigt fascinerade av detta, däremot var videorna om miljöförstöring och skogsbränder inte lika intressanta för dem.
Sen var det dags för Cosmonova och dagens första gnäll, L tyckte det tog för lång tid innan vi kom in och ville hellre titta på dinosaurier. Dock blev det annat ljud när vi väl satt i salongen och filmen började. Filmen handlade om Zula-patrullen och deras väderäventyr. En animerad film om rymden och om vädret. Ungarna gillade den skarpt (och jag med). När vi kom därifrån var det dags för en efterlängtad fika- och toalettpaus. Vi fikade våra hembakade bullar och festis i matsäcksrummet på nedervåningen och begav oss sen på äventyr i människokroppen. Ja de har en utställning om det alltså. Sen blev det diverse andra utställningar innan vi trötta bestämde oss för att om vi skulle orka de resterande utställningarna, så var vi tvugna att äta lite till. Så vi tog våra trötta fötter till Restaurang Fossilen och tog en välbehövlig fika, igen. Med nyvunna krafter tog vi oss sen an de absolut sista utställningarna, som handlade om de nordiska djuren och om livet i vattnet. Därefter blev det museibutiken och vi fyndade lite allihop: L hittade ett förstoringsglas och en minidinosaurie, V hittade sig en rödhake som sjunger och själv hittade jag en hjärna :D

min nya hjärna

Det här var vårat sista äventyr på muséet. Hade jag innan vetat att det faktiskt fanns en mp3-guide att ladda hem från hemsidan så hade jag gjort det, men det missade jag. Hade varit roligt med lite guidning. Nåja, när vi kom ut så sken solen för första gången sen vi anlände till Stockholm, det piggade upp oss rejält.

museet
Så här glada var alltså barnen efter sex timmars promenerande på muséet. Jag tog mina glada barn och åkte in till Fridhemsplan för att träffa väninnan E för middag. Det var trevligt att se henne igen och vi hittade oss en mysig, grekisk restaurang. Barnen åt grillat kött och jag fick mig ett kolgrillat veggospett. Mums!! Tyvärr var vi alla lite trötta, så det blev inte så långrandigt. Vi tog oss tillbaka till hotellet och hela vägen tjatade barnen om att de ville upp till relaxen. När vi kom fram fick jag snällt gå till receptionen och fråga vilka öppettider relaxen hade, och det visade sig att de hade öppet hela 40 minuter till, så vi hämtade våra badkläder och gick dit en stund. Vi satt en stund i bubbelpoolen, men hoppade över bastun. Det var en riktigt bra nedvarvning på dagen och barnen somnade snabbt när vi kom tillbaka till rummet. Jag låg vaken en stund och tittade på film.
Nästa morgon, vis av gårdagens erfarenheter, satt vi långt ifrån fönstrena in mot globen vid frukosten. Det gick mycket bättre och barnen åt riktigt ordentligt. Jag älskar hotellfrukostar, och den här var inget undantag, förutom deras kaffe latte (undvik den och ta vanligt kaffe med varm mjölk istället, det blev riktigt gott).
Vi slöade en stund, barnen lekte och jag glodde lite på tv, sen packade vi och checkade ut. Det var nästan ingen kö alls och gick snabbt eftersom vi redan hade betalat (tack coop för den extra hotellchecken förresten). Vi tog oss in till stan, något tidigt, för att träffa Elli och hennes familj över en lunch. Vi var så tidiga att vi hann sitta en stund i solen och bara njuta, dock var barnen riktigt trötta vid det här laget.

litha innan lunchvarja innan lunch

Lunchen med Elli och hennes familj var jättetrevlig, vi fick dessutom sällskap en stund innan tåget skulle åka. Tågresan avlöpte hyfsat smidigt, även om inte lika som resan dit. Det var hur skönt som helst att komma hem, och ja, jag har pusslat ihop min hjärna ;)

Fortfarande fokus

men kanske lite mer orolig än sist jag skrev.
Hmm.... valborg var trevligt, vi var på fest hos min faster som fyllde 60. Båda barnen var med, men v valde att åka tillbaka till sin pappa efteråt. Känns inte rätt mot henne att hon ska välja så där, lite för mycket ansvar att lägga på en 7-åring. Och det märktes att det var jättejobbigt för henne. Hon är nog den av barnen som tagit det här hårdast, L har varit glad att få spendera tid med sin mamma själv. V kom hem igen lördag morgon, strax innan 06.00. Hon var jättetrött så vi la oss några timmar till. Sen hade vi världens härligaste städdag och efter det åkte barnen till min pappa och jag fick besök å hade en jättetrevlig kväll :)
Idag har vi varit till läkare med L, han kunde för sitt liv inte förstå varför hennes pappa tar med henne till stallet, och skrev ett nytt intyg om det. Sen har vi haft lite soffogs och läst "busiga bullen", å nu ska jag göra iordning tacos till mig o barnen.
Jag frågade V förut om hon ville vara hos mig den här veckan, och det ville hon..... talade om för henne att det bara är att säga till om hon vill till pappa nån dag tidigare eller så, men hon ryckte på axlarna bara. Så nu tänker jag inte fråga mer.... tänker inte pressa henne till att göra ett val och det verkar som att hon är sitt vanliga lugna jag idag igen. Som alltid när det är min vecka.....
Mina barn är verkigen världens underbaraste :)

Imorn ska vi till soc, av nån anledning får det mig att må dåligt, trots att jag vet att jag ahr alla rätt på min sida, både juridiskt, moraliskt och hälsomässigt.... men bara att möta Honom.... nej, det känns inte bra. Men jag ska göra det, för att barnen ska få må bra.