The kitchengarden from hell

Ehm... jo, såhär.. nu har det regnat. En hel eftermiddag regnade det, å sen kom solen. Vi åkte på semester till Göteborg och när vi kom hem så var trädgårdslandet, ja, överväxt. Inte med ogräs då (fast det finns gott om dem med) utan grönsakerna har skjutit nya, väldigt oanade, höjder. Jag har mangold upp till knäna, rädisorna har skjutit stänglar som blommar (!) och broccolin får snart inte plats längre. Å just, dillen blommar. Imorgon är rensa-trädgårdslandet-dag. Så om nån vill ha lite mangold, eller dill, så säg till... det finns och blir över.

Nåja, semseter var trevligt. Vi var på bröllop i lördagskväll, min bonussyster gifte sig, och sen åkte vi ner till götet på sena kvällen. Vi bodde hos Us faster och make (fast maken va ritne hemma förrän sista dagen) i en mysig villa utanför själva stan... med pool som barnen nyttjade till max. Ja, även jag doppade en tå... eller kanske iaf halva i vattnet ;)
Söndagen var ganska lugn. Vi promenerade på Avenyn, spenderade tid i Trädgårdsföreningens park (helt klart sevärt) och traskade ner till hamnen en stund. Vi avslutade dagen ganska tidigt med middag tillsammans med vår värdinna på deras terass.
Dagen efter var vädret inte lika trevligt, men ändå varmt. Vi tog färjan till en ö i skärgården och hälsade på Us kusin och hennes familj. Hur mysigt som helst. Lite mörka moln på himlen var väl att mitt ombud ringde och talade om att barnens pappa överklagade tingsrättsdomen, men det är inte mycket att göra åt. Snarare så hade jag räknat med det. Vi åt iaf lunch hos kusinen och hon bjöd på supergod tårta till efterätt. Med vid lunchen var även Us faster, pappa och hans sambo. Efter lunchen traskade vi ner till hamnen och tog snabbfärjan över till den ö där Us pappa och hans sambo hyrt stuga. Väl där var det bad vid stranden som gällde och sedan en promenad över ön till deras stuga. Väl där blev det kvällsmat och fasan-spotting. Mycket trevligt :) Efter middagen var vi allihop jättetrötta och tog snabbfärjan hem igen. Vi somnade ovaggade, kan jag meddela.
Tisdagen spenderades på Universeum, hela dagen. Både barnen, U och jag tyckte det var hur bra som helst där. Vi gjorde allt från att vandra genom regnskogen till att lösa brott i krim-labbet. Många skratt blev det, och vi alla lärde oss massor av nya saker. Bl.a. lärde jag mig hur enkelt det egentligen är att klättra mellan laserstrålar i ett larmat rum, det ni ;) Tillbaka i villan tog barnen ett kvällsdopp medan vi lagade mat. Eller snarare snodde ihop en sallad på resterna från söndagen.
Onsdagen tillbringade vi på Liseberg. Många barnkaruseller blev det, men båda barnen åkte flume-ride, och V vågade tom åka med U i Lisebergbanan :O. I slutet av kvällen uppträde Carl-Einar Häckner med sin varieté på stora scenen. Riktigt, riktigt bra, så är ni där medan den spelas så bör ni se den! Efter det var det Burger King, kristallsalongen och godisshopping som gällde innan vi påbörjade vår hemfärd. Vi anlände hemma runt midnatt och sov lääääänge imorse.

Idag har vi pysslat lite hemma bara, träffat far som snart åker till Skottland och inhandlat lite nya blommor till rabatterna. Å just ja, jag har påbörjat ett försök att föröka vår ros. Vi får väl se om det lyckas.

Nu doftar även vårt hus av kanel, inte för att jag bakat utan för att detta är utspritt vid dörrar där tvestjärtar kan komma in. Det ska tydligen vara ett beprövat sätt att undvika att få in dem i huset. Därtill har jag tillverkat en tvestjärtsfälla i form av en toarulle som är igenkorkad i ena änden och fuktad på insidan. Det ska tydligen dra till sig de små rackarna så man kan slänga ut dem ur huset. Vitlök ska funka med, men det var kryp i min så det får vi prova en annan dag ;)

Nu ska jag titta på re-runs av Twin Peaks. Sov så gott, och låt inte tvestjärtarna bita er (vilket de troligtvis inte kommer göra hur mycket ni än försöker)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback