Dagens skörd

Idag vaknade jag med huvudvärk och ont i halsen. Sur och grinig släpade jag mig upp ur sängen och konstaterade att det regnade, idag igen. Nu har det regnat flera dar och det är inte helt välkommet. Vill ju ha lite sol med de sista veckorna på sommarlovet. Min blivande make var på bättre humör, han gick ut i trädgården direkt efter frukosten och rensade ogräs och klippte buskar. Lätt motvilligt tog även jag på mig stövlarna nån timme senare och traskade ut i trädgårdslandet, tänkte gallra lite bland betorna. Konstaterade lite snabbt att gallring blev det ingen av, nej, skörd blev det. Jag hämtade raskt en plastburk och fyllde med rödbetor, böt ut den och plockade lika mycket gula betor i en annan bunke. Plockade även av halva skörden av dill som gått i blom, några rädisor och lite tomater som var klara. Kvar att göra idag är att så en omgång rädisor till, plocka av ytterligare mangold och rabarber till krämen ikväll. Nu ska jag bara göra nånting av skörden med ;)

 

Igår gjorde jag tuppakaka av de få svarta vinbär vi fick i år. De blev få men otroligt goda. Förra veckan förvällde jag dessutom mangold och frös in inför vintern, men det finns fortfarande mängder kvar att plocka av, så jag lär få frysa in bra mycket mer. Även persiljan tar sig bra och den är ju två-årig så det lär bli nästa år med. Helt otroligt vilken skörd vi får i år :D

I övrigt är jag trött som få, men så blir det ju ibland, det får man tillåta sig. Så nu ska jag titta på tv en stund innan ajg ger mig ut i trädgårdslandet igen. Å imorn blir det att lägga in betor i ättisklag och förvälla och frysa in en del av dem med. Sen är det bara att vänta på nästa skörd, för det blir minst (!) lika mycket till. Gott!!!

 

Ha en lugn och skön söndag allihop!

 

btw, så här såg det ut när jag kokade mangold förra gången ;)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback