Helg, kräftskiva och umgänge

I lördags var vi på kräftskiva och firade min farfar och fasters make som fyllt år. V skulle till sin pappa i lördags kväll, som de hade gjort upp. Vid 15-tiden ringer han henne och frågar om hon fortfarande vill dit och om jag kan skjutsa ut henne till en by några mil bort. Jag sa till V att det var en sån sak som hennes pappa och jag skulle diskutera, och gick ut för att ringa. När jag förklarade för honom att jag inte hade möjlighet att skjutsa henne skrek han åt mig och sa till mig att hålla käft, att han "hämtar väl henne sen" och la på luren i örat på mig. Jag blev helt paff, han frågade inte ens vart vi befann oss. Sen ringde han upp V och talade om att han skulle hämta henne vid 18. Vid 19-tiden hörde han av sig till henne och sa att han var på väg och hämtade henne en liten stund senare. Jag tycker inte han bör ta frågan om vem som ska skjutsa hit och dit med V, det borde han ta med mig. Hon ska inte behöva sitta emellan oss i en sån diskussion.
Kräftskivan fortlöppte ändå rätt trevligt med god mat och goda kräftor från både hjälmaren och vättern, och mycket trevligt sällskap. På kvällen drog vi (jag, U och L) upp på stan för att lyssna på konserten på torget och se fyrverkerierna. Otroligt mysigt, men fyrverkerierna var lite väl närgångna. De slog ber glöd lite här och var runtomkring oss och lilltösen fick lite på benet. Nåja, hon somnade ovaggad i bilen på vägen hem.
På söndagen hämtade han faktiskt L utan krångel, bara en timme för sent, vilket gjorde att jag blev sen till en väninna som jag hade avtalat tid med. Han skyllde på sin bil, men när man vet att resvägen är 20 minuter och sms:ar och säger att man kommer om 40, då har man endera bara blivit sen eller så har man otroligt bra koll på hur lång tid det tar att laga bilen.
Naturligtvis berättade båda barnen att L hade klappat hundarna under dagen när jag hämtade dem. Jag sa så lite som möjligt, men råkade häva ur mig att han kanske borde stänga in dem i ett annat rum när L är där. V påtalade då att de river hela rummet så det inte går att göra så, och att hennes pappa "försökt" hålla hundarna borta, men att L ropat på dem. Naturligtvis är det fortfarande hans skyldighet att hålla undan hundarna, även om L skulle ropa på dem.
Vad gäller Vs samtal med sin pappa om skolan så hade det ungefär varit att hon sa till sin pappa att hon ville gå i sklan här ute, och han hade sagt att han tyckte hon skulle gå hos honom. Hon hade då upprepat vad hon ville, men han hade som vanligt inte svarat henne. Hon var jättetrött och arg när hon kom hem på kvällen, och berättade för mig att hon egentligen inte alls ville till sin pappa, utan bara ville dit för att han skulle få träffa henne. Nånstans är det fel när pappans vilja är den som får styra, och inte det barnen mår bra av. V mår absolut inte bra just nu och jag kommer kontakta skolan för att hon ska få kuratorsamtal igen, utifrån hennes egna önskemål. 

I övrigt hjälpte vi en väninna att flytta i söndags, hjälpte mamma att ta bort stygnen på katten efter operation, hjälpte till att rensa farfars gamla lägenhet och fikade med min pappa en stund. Hektiskt värre ;)

Idag blev inte mindre att göra idag. Prat med kyrkan, packning och röj i lägenheten och bankärenden, varvades med kyrkobesök, fika på stan, majsplockning och shopping på korvfabriken. Nu har barnen lekt sig trötta och jag vilat en stund, så nu ska här grillas majs och korv :D Så jäkla sköna ungar jag har!!

Kramen!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback